تخطى إلى المحتوى الرئيسي

يهدف هذا المقرر إلى التعريف بخطوات البحث الاجتماعي وإجراءاته المنهجية، وذلك من حيث: اختيار مشكلة البحث وصياغتها، اختيار نوع الدراسة المناسب للمشكلة، اختيار أداة البحث، وكيفية أعداد استمارة البحث وبنيتها، اختيار المنهج الملائم لمشكلة البحث، وطبع استمارة البحث وتجهيزها للنزول إلى الميدان. ويهدف هذا المقرر أيضا إلى تحقيق الممارسة الفعلية والمباشرة للبحوث الاجتماعية، وذلك من خلال النزول إلى الميدان لمقابلة أعضاء عينة-أو مجتمع البحث- لجمع البيانات، مراجعة البيانات ميدانيا ومكتبيا، وتفريغ البيانات وجدولتها، تحليل البيانات كميا وكيفيا، وكتابة التقرير النهائي للبحث.

This course provides the students with an opportunity to apply the sociological knowledge they acquired during the previous semesters. Students are trained on the design and implementation of field research focusing on: review of social research methods and approaches; selection of a research topic; identifying the conceptual framework; identification of concepts; raising research questions; literature review; identification of a methodological approach, research priorities and sample; the application of research tools in the field.


يكتسب الطلاب خلال العملية التعليمية العديد من الخبرات التي تزودهم بقدرات على الاكتشاف والتطور والنمو المعرفي. وتتراكم الخبرات من خلال الأنشطة البحثية التي يقومـون بهـا متمثلـة في مهارات وأخلاقيـات البحـث العلمـي. ومن ثم يستطيع الطلاب وفق الخبرات التي يكتـسبونها تطبيق المنهج العلمي في دراسة القضايا والمشكلات الاجتماعية الراهنة، وتحصيل المعلومات من المصادر المعرفية المتنوعة تمكنهم من تصميم أدوات البحث وتطبيقها فى جمع المادة الميدانية، فضلا عن استخدام الحاسب الآلي والتكنولوجيا الحديثة فى أغراض البحث الاجتماعى. كما تواجه الطلاب العديد من المعوقات أثناء قيامهم بإنجاز الأنـشطة البحثيـة، ومحاولة إيجاد الحلول المناسبة له، وهذا من غير شك يؤهل الطلاب على إمكانية تطبيق الخبرات النظرية والمنهجية في مجالات الحياة العملية تمتد إلى حل مشكلات المجتمع والبيئة المحيطة.
During the educational process, students acquire many experiences that provide them with capabilities for discovery, development and cognitive growth. Experiences are accumulated through the research activities that they carry out represented in the skills and ethics of scientific research. Then, according to the experiences they gain, students can apply the scientific method in studying the current social issues and problems, and collect information from various knowledge sources that enable them to design research tools and apply them in collecting field material, as well as using computers and modern technology for social research purposes. Students also face many obstacles while carrying out research activities and trying to find appropriate solutions for it. This undoubtedly qualifies students for the possibility of applying theoretical and methodological experiences in areas of practical life that extend to solving the problems of society and the surrounding environment.